GiGaImage.com , Upload Your Image For Free , Power Image Hosting

کد بنر من

ما آمده ی هرگونه تبادل لینک وبنر با دوستان هستیم

  1. سایتی مه قالات علمی و داونلۆد به خوراوی کتب(سایت مقالات ودانلودکتاب)
  2. بلاگی عه کسی هه مه جوره و رنگاورنگ (سایت عکس همه جوره و رنگارنگ)

 

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  مقاله وتحقیقات برای دانش آموزان ودانشجویان
شوق، خوی صاحبان یقین است . [.امام علی علیه السلام]
دانلود نرم افزار های مرتبط
 

 
جستجو گر سایت با پشتیبانی گوگل

www.irebooks.com

جستجو در اینترنت جستجو در کتابخانه امید ایران

 

کل بازدیدهای وبلاگ
منوی اصلی

[خـانه]

[  RSS  ]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

درباره خودم
مقاله وتحقیقات برای دانش آموزان ودانشجویان
لوگوی وبلاگ
مقاله وتحقیقات برای دانش آموزان ودانشجویان
دسته بندی یادداشت ها
تأثیرات رسانه های الکترونیکی بر مغز در حال رشد . حقوق شهروندی . ختنه دختران در کردستان . ختنه دختران و آغاز یک زندگی پر درد . ختنه زنان . ختنه ی دختران . دانش آموز خلاق را بشناسید . دانلودکتاب:راهنمای زندگی و تحصیل در استرالیا . ژاپن . سیگار کشیدن خطر . فشار خون . قلب . کریسمس .
بایگانی
آذر 1387
دی 1387
اشتراک در خبرنامه
 
پارسی بلاگ
www.parsiblog.com

نویسنده مطالب زیر:   فری  

عنوان متن ختنه زنان شنبه 87 دی 7  ساعت 4:54 عصر

ختنه زنان:

"حق زن بر بدنش"، "هویت فرهنگى" یا توحش و جنایت؟

 

طبق آمارهاى یونیسف و سازمان بهداشت جهانى سالانه حداقل 3 میلیون زن و دختر بچه در سنین نوزاد تا 15 سالگى در خاورمیانه و کشورهاى آفریقایى ختنه شده اند. سن متوسط دختران ختنه شده بین 4 تا 12 سال است. سازمان بهداشت جهانى مثله کردن تمام با بخشى از اندام تناسلى بیرونى زنان یا هر نوع صدمه اى به ارگانهاى تناسلى زنان را چه بدلایل فرهنگى و چه به دلایل غیر پزشکى و غیر بهداشتى، ختنه تعریف کرده است.

معناى عملى و فرهنگى ختنه زنان در کشورهاى آفریقایى از سنگال تا سومالى و در بین مسیحیان و مسلمانان ساکن این کشورها متفاوت و بقرار زیر است: ضمانتى براى حفظ بکارت دختران، وسیله اى براى کنترل جنسى و جلوگیرى از رابطه جنسى دختران قبل از ازدواج، تامین لذت جنسى بیشتر براى مردان، مرحله اى در بلوغ جنسى دختران، طهارت و پاکى جنسى دختران و تامین بارورى بیشتر زنان پس از ازدواج.

ختنه زنان صدمات و خطرات جانى غیر قابل جبرانى براى آنان در بردارد. اختلال در دفع ادرار و عفونت مجارى ادرار، خونریزى دائمى، تشکیل زخمها و غده هاى مختلف تا حد یک توپ فوتبال از عادى ترین عوارض این عمل وحشیانه هستند. دخترانى که ختنه شده اند بطور مادام العمر چه در هنگام رابطه جنسى و چه در موقع زایمان دردهاى شدیدى را متحمل مى شوند.تاکنون کشورهاى مصر، غنا، سودان، کنیا، بورکینا فاسو، گینه و سنگال قانونا ختنه زنان را جرم محسوب کرده اند. این قانون در سنگال نیز تصویب و به قانون مدنى کشور اضافه شد. بالاترین مراجع مذهبى و رهبران قبایل در سنگال اعلام کرده اند که حاضرند بمیرند و زیر بار چنین قانونى نروند و درست در موقع تصویب قانون ممنوعیت ختنه زنان، در دهکده اى در جنوب سنگال، 120 دختر را طى مراسمى ختنه کردند. دولت مصر و برخى از کشورهاى آفریقایى نیز تحت فشارها و شرایط مشابهى ختنه زنان را قانونا جرم محسوب کردند. در گینه مجازات ختنه زنان مرگ است اما این قانون هیچوقت پیگیرى و اجرا نشده است. دولتهاى حاکم در آفریقا از ترس تکرار شورشهاى خونینى که در زمان حاکمیت قدرتهاى استعمارى در آفریقا روى داد، قانون ممنوعیت ختنه زنان را اعمال و پیگیرى نمى کنند. مراجع مذهبى و سران قبایل کنیا در سالهاى دهه 1950، وقتى که قانون ممنوعیت ختنه زنان تصویب شد، جنبشى به راه انداختند و دختران جوان را وادار کردند این شعار را بدهند: "خودم خود را مى برم و ختنه مى کنم". با تصویب قانون ممنوعیت ختنه، اهالى دهکده هاى سنگال اعلام کرده اند که در مقابل اجراى این قانون که همه اقوام و دوستان آنان را به مجرمین تبدیل کرده است، مقاومت مى کنند. علاوه بر مقاومت ارتجاعى ناسیونالیستها و سران قبایل و مذاهب در آفریقا که سرسختانه از ختنه زنان دفاع مى کنند، بخشى از جنبش زنان در غرب هم تحت عنوان تهاجم فرهنگى قدرتهاى بزرگ غربى به فرهنگ مردم آفریقایى، معادل قرار دادن ختنه زنان با شعار و خواسته فمینیستى "کنترل زن بر بدن خودش" و اینکه این عمل را زنان در حق زنان انجام مى دهند، مخالف مقابله با این سنت ضد انسانى هستند. تا چند سال قبل فمینیستها على العموم و یکصدا ختنه زنان در آفریقا را محکوم مى کردند. با رواج ایده نسبیت فرهنگى در چند سال اخیر بخشى از جنبش فمینیستى هم مخالفت با ختنه زنان را کنار گذاشته است. از جمله "جرمین گریر" فمینیست سرشناس و با نفوذ جهان غرب بدلایل زیر
? مقابله با ختنه زنان را مردود
مى داند:

- ختنه پسران در بین مسلمانان و یهودیها چه در غرب و چه خارج از آن بعنوان یک سنت و فرهنگ صورت مى گیرد، چرا ما در غرب نسبت به آن عکس العمل نشان نمى دهیم؟ چرا سازمان ملل هیچگونه طرح و برنامه اى علیه آن ندارد؟ ختنه مردان در غرب محکوم نمى شود چون ما آن را بعنوان یک سنت برسمیت شناخته ایم. چرا این سنت را در مورد زنان آفریقایى به رسمیت نمى شناسیم؟ - مردان براى زیبایى، آلت جنسى شان را سوراخ و به آن حلقه آویزان مى کنند، ما بدلایل فرهنگى یا عدم دخالت در زندگى خصوصى افراد کارى به آن نداریم. چرا در مورد ختنه زنان آفریقایى دخالت مى کنیم؟- عمل جراحى اندامهاى جنسى براى تعیین تکلیف جنسیت افرادى که دچار اختلال جنسى هستند، توصیه شده و توسط پزشکان صورت مى گیرد. ما این عمل را در غرب بعنوان یک عمل درست و لازم برسمیت مى شناسیم. - در غرب بسیار معمول است که مراجع پزشکى درصد قابل توجهى از زنان را هنگام زایمان، بدون دلیل موجه، سزارین مى کنند، یا دهانه رحم را براى خروج سر نوزاد پاره مى کنند (باوجود اینکه این عمل به ماهیچه هاى مجارى ادرار و مقعد زن آسیب جدى مى رساند) یا بسیارى از زنان بدلایل متعدد رحم شان را کاملا بر مى دارند. چرا ما در غرب این مشکلات را برسمیت نمى شناسیم و با آن برخورد نمى کنیم اما به ختنه زنان در آفریقا کار داریم؟ - زنان و مردان براى زیبایى به عمل جراحى آلت جنسى شان و زنان به عمل جراحى زیبایى سینه هایشان دست مى زنند، چرا ما این عمل را در غرب تقبیح نمى کنیم؟- زنانى که در غرب بدلایل مختلف بخشى از آلت جنسى شان را خودشان قطع مى کنند، یا اینکار را براى آویختن حلقه به آن و بدلایل زیبایى انجام میدهند، ما حق آنها را در کنترل بر بدنشان و یا فرهنگ و علائق شخصى آنها را برسمیت مى شناسیم، چرا این در مورد زنان و دختران سومالیایى صادق نیست؟ چرا دختران غربى و آفریقایى نمى توانند به دلایل یکسان یعنى رسم و فرهنگ و داشتن کنترل بر بدنشان، دستگاه تناسلى شان را ببرند و سوراخ کنند؟ هردوى اینها، این عمل را براى رضایت خودشان انجام مى دهند و نه ارضاى جنسى بیشتر مردان.- این عمل علیرغم خطرات جسمى اش براى زنان، بین مردم قبایل آفریقایى همبستگى و اتحاد بوجود مى آورد و به آنها هویت فرهنگى مى دهد، چرا قدرتهاى غربى و آمریکا این همبستگى را مختل مى کنند؟ این هجوم امپریالیسم فرهنگى است و محکوم است.

- زنان را زنان ختنه مى کنند و نه مردان. - علیرغم دردناک و خطرناک بودن ختنه براى زنان، این رسم با وجود اینکه پنجاه سال است که جنایى و غیرقانونى شده، و قدرتهاى غربى از غیرقانونى کردن آن حمایت کرده اند، ادامه دارد. ما باید ختنه زنان را در آفریقا را بعنوان یک رسوم فرهنگى و کارى که خود زنان در حق خودشان انجام مى دهند، در نظر بگیریم، برسمیت بشناسیم، و به جاى جنایى کردن آن، امکانات بهداشتى و پزشکى به آن اختصاص دهیم. در پاسخ به استدلالات فمینیستى جرمین گریر و سایر مدافعین نسبیت فرهنگى و احترام به هویت فرهنگى مردم آفریقا باید گفت که ختنه پسران یا مردان بالغ در غرب هم یک سنت عقب افتاده و مذهبى است و باید با آن مقابله فرهنگى و قانونى کرد. عمل پزشکى براى تعیین تکلیف جنسیت افراد بالغى که مى خواهند از نظر جنسى زن یا مرد بشوند، امر خصوصى آنهاست و به عمل ختنه زنان در آفریقا ربطى ندارد. عمل جراحى جنسى دستگاه تناسلى یا سینه هاى زنان و مردان به منظور زیبایى از جانب زنان و مردان بالغ و بالاى سن قانونى صورت مى گیرد و حق آنهاست و اینهم ربطى به ختنه زنان در آفریقا ندارد. سوراخ کردن دستگاه تناسلى و سینه زنان و مردان براى زیبایى و آویختن حلقه به آن از جانب دختران و پسران بالغ تصمیم خود آنهاست و به ختنه زنان در آفریقا مربوط نیست. قانون در غرب براى این سوراخ کردنها یک حد سنى تعیین کرده است و والدین به این عمل از جانب فرزندان زیر سن قانونى خود عکس العمل نشان مى دهند و مانع آن مى شوند. عمل سزارین و یا پاره کردن دهانه رحم زنان در هنگام زایمان براى بیرون آوردن نوزاد یا سر او، اگر دلیل موجه پزشکى نداشته باشد و صرفا براى راحتى کار مراجع پزشکى و یا اجتناب از هزینه بیشتر پزشکى صورت بگیرد، از نظر قانونى قابل رسیدگى و تعقیب و مجازات است. اینهم به ختنه زنان در آفریقا نامربوط است. اما در مورد کنترل زنان بر بدن خودشان و اینکه این مردان نیستند بلکه زنانند که در آفریقا زنان را دیگر ختنه مى کنند، اول باید دید "زنان" ختنه شده در آفریقا در چه سن و سالى هستند. طبق گزارشات سازمان بهداشت جهانى وابسته به سازمان ملل، ختنه زنان از ماههاى بعد از تولد تا سن 15 سالگى صورت مى گیرد و متوسط آن بین 4 تا 12 سال است. اینها زنان بالغ نیستند بلکه یا نوزادند یا دختربچه هایى در سنین چند ماهگى تا 15 سالگى. این "کنترل زنان بر بدنشان نیست" این جنایت در حق کودکان دختر است. طبق نرمهاى برسمیت شناخته شده قانونى و انسانى متعارف در جهان امروز سن قانونى براى استقلال فردى، مدنى و حقوقى و جنسى دختران 16 یا 18 سال است و از این سن به بعد از نظر جامعه زن، بالغ به رسمیت شناخته شده و حق دارد بر مقدرات خود و از جمله در مورد بدنش بدلایل پزشکى و فرهنگى و زیبایى و جنسى مطابق نرمهاى انسانى و قانونى تصمیم بگیرد. دخترانى که در آفریقا ختنه مى شوند زیر سن قانونى هستند و آنها را در حالیکه وحشت زده هستند و جیغ مى کشند، زیر تیغ مثله جنسى مى کشند. این نه کنترل زن بر بدنش بلکه تجاوز به حقوق پایه اى نوزادان و کودکان است. اینکه در آفریقا زنان و نه مردان دختر بچه ها را ختنه مى کنند نه بدلیل کنترل زنانه بر بدن زنان، بلکه بدلیل اینست که زنان را نسبت به "زنان" محرم مى دانند و دسترسى مردان بر بدن زنان از نظر مذهبى و سنتهاى ارتجاعى حرام است. واقعا ایده تقدم زن بر انسان، فمینیستها را نسبت به پایه اى ترین حقوق کودکان و انسانها کور کرده است. تقدس بدن زن در این آرمان تا آنجا پیش رفته که توحش و جنایت نسبت به دختربچه ها در آفریقا را "کنترل زن بر بدن خود" مى دانند. انجام عمل ختنه زنان توسط زنان را که بدلیل مذاهب و سنتهاى واپسگرا انجام مى شود، را فرهنگ زنانه مى خوانند. زن بودن بر انسان بودن پیشى گرفته است و تا آنجا پیش رفته که همه دستاوردهاى مدنیت، حقوق فردى و مدنى آنان بعنوان انسانها و کودکان را پایمال مى کند. اما هجوم امپریالیسم فرهنگى و به رسمیت شناختن ختنه بعنوان رسم فرهنگى زنان در آفریقا هم همان ایده ارتجاعى نسبیت فرهنگى است که این توحش را بعنوان استاندارد فرهنگى، زیبایى و جنسى زنان در آفریقا یا ابزار هویت فرهنگى و همبستگى مردم در آفریقا به رسمیت مى شناسد. حقوق انسان جهانشمول است، انسان شامل کودک، زن و مرد است، انسان شامل آفریقایى و آمریکایى و اروپایى است. کودکان دختر در آفریقا هم چه بعنوان انسان و چه بعنوان زن باید از حقوق یکسانى و با انسانها و زنان در غرب برخوردار باشند. ختنه زنان نه حقوق زن است و نه حقوق کودک، و نه یک فرهنگ قابل احترام بلکه جنایت و وحشى گرى در حق کودکان دختر است. واقعیت این است که اجراى قانون ممنوعیت ختنه دختران از آنجا که زیر فشارهاى مالى آمریکا و سایر سازمانهاى کمک رسانى غربى، و در غیاب یک جنبش مترقى براى حقوق و رفاه و آزادى زنان و کودکان و کل جامعه صورت مى گیرد، مبارزه با این رسم وحشیانه را دشوارتر مى کند. مقابله با این رسم و سنت ارتجاعى نه با سکوت در مقابل آن، نه با باج دادن به فرهنگ عقب مانده خودى و هویت فرهنگى و همبستگى قبیله اى و سران مذهبى مدافع آن، نه با دفاع از آن بعنوان "کنترل زن بر بدنش"، و یا حداکثر پناه بردن به راه حل هاى پزشکى بلکه در گرو مقابله قاطع فرهنگى و اجتماعى با رهبران مذاهب و قبایل و جنبش ارتجاعى آنان است. ختنه زنان در آفریقا زمانى مى تواند ریشه کن شود که همراه با اجراى قانون ممنوعیت ختنه زنان، جنبش فرهنگى و اجتماعى مترقیى علیه رسوم واپسگرا در جامعه دامن زده شده و حقوق ابتدایى کودکان و زنان از زیر دست و پاى سران مذهبى و رهبران قبایل و دولتهاى بورکراتیک و ارتجاعى حاکم در آفریقا بیرون کشیده شود. جنبش کسب حقوق اولیه کودکان و زنان در آفریقا که در اولین قدم باید ختنه زنان را غیرقانونى و مطرود کند، در عین حال پاسخى است به مدافعین تئورى ضد انسانى نسبیت فرهنگى و کسانى که تحت عنوان "کنترل زن بر بدنش" و زیر لواى جنبش دفاع از حقوق زنان، به جنایت در حق کودکان دختر در آفریقا مشروعیت فمینیستى مى دهند.
 

? براى اطلاع بیشتر از استدلالات "جرمین گریر" به کتاب The Whole Woman، فصل Mutilation، صفحات 105-94 مراجعه کنید.  

 



  • کلمات کلیدی : ختنه زنان
  •   نظرات شما  ( )

    نویسنده مطالب زیر:   فری  

    عنوان متن ختنه دختران و آغاز یک زندگی پر درد شنبه 87 دی 7  ساعت 4:22 عصر

    تیتر : ختنه دختران و آغاز یک زندگی پر درد
    خلاصه : در هر ?? ثانیه در نقطه‌ای از دنیا دختری را ختنه می‌کنند. و این برای دختران و زنان ختنه شده آغاز زندگی‌ای است پردرد. عفونت، درد و ناباروری تنها برخی از پیامدهای ختنه زنان‌اند. ششم فوریه روز جهانی مبارزه با ختنه زنان است.
    متن کل خبر : در هر ?? ثانیه در نقطه‌ای از دنیا دختری را ختنه می‌کنند. و این برای دختران و زنان ختنه شده آغاز زندگی‌ای است پردرد. عفونت، درد و ناباروری تنها برخی از پیامدهای ختنه زنان‌اند. ششم فوریه روز جهانی مبارزه با ختنه زنان است.

    حدود ??? میلیون زن در دنیا ختنه شده‌اند. هر سال ? میلیون زن به زیر تیغ ختنه‌گران می‌روند. بیش از ?? سال است که مدافعان حقوق بشر علیه ختنه زنان Female Genital Mutilationمبارزه می‌کنند. سودان یکی از کشورهایی است که بالاترین آمار زنان ختنه‌شده را دارد. ششم فوریه (?? بهمن ماه) روز جهانی مبارزه با ختنه زنان است.

    کمپین مبارزه با ختنه زنان در سودان

    ندی مدثیر عواد زن جوانی است ?? ساله، نازک‌اندام و دلیر. ندی در مسجد ابوسعید، در اتاق کوچک داخل مسجد، منتظر است. به زودی ?? زن وارد اتاق می‌شوند تا به قصه زندگی و دردی که ندی کشیده گوش دهند.

    ندی برای آنان از تجربه دردناک کودکی‌اش می‌گوید: “من مدتها پیش، موقعی که دختر کوچکی بودم ختنه شدم. هنوز هم به این خاطر مشکلاتی دارم، بخصوص موقع پریود ماهانه‌ام. خیلی درد دارم. با اینکه ختنه‌ام از نوع درجه اول بود، اما باز هم درد دارم. قابله ده این کار را کرد. برایش پنجاه پوند سودانی گرفت. پولدارها باید پول بیشتری بدهند. علاوه بر آن باید هدایای دیگری هم بدهند، مثل عطر یا صابون.“

    ندی مدثیر عواد یکی از ?? زن جوانی است که داوطلبانه در کمپینی شرکت دارند که بتازگی در سودان علیه ختنه زنان شکل گرفته است. ندی در مسجد ابوسعید می‌کوشد تا مردم را متوجه مضرات ختنه زنان کند تا بلکه این عمل سرانجام در سودان ممنوع شود.

    ندی می‌گوید: “من جوان بودم. آن موقع این کار طبیعی بود و متداول. از همان بچگی چیزهایی در باره‌اش می‌شنیدم، اما زیاد واضح نبود. دختربچه‌ها اصلا چیزی نمی‌‌فهمیدند. وعده‌هایی که می‌دادند که هدیه و پول گیرشان می‌آید، دخترها را راغب می‌کرد که هر چیزی را قبول کنند. تنها اطلاعی که به من ‌دادند این بود که این کار برایت خوب است.“

    منطقه ابوسعید در جنوب شهر ام‌درمان واقع شده است. حدود ?? درصد زنان در ابوسعید قربانی عمل ختنه زنان هستند. حدود یک سال است که کمپین مبارزه با ختنه زنان آغاز شده است.

    این کمپین پروژه‌‌ای است که به طور مشترک از سوی سازمان ملل متحد و دانشگاه خارطوم، پایتخت سودان، حمایت می‌شود. افراد مورد نظر پروژه دختران جوان دانش‌آموز هستند و زنان و قابله‌ها و حتی مردان. ندی می‌گوید که همه نیاز به آموزش دارند، چون دانش مردم در باره ختنه زنان بسیار محدود است.

    ختنه زنان، اصطلاحی است برای عمل بریدن بخشی یا تمامی آلت تناسلی بیرونی زنان. این عمل در بسیاری از فرهنگها در مورد دختران و زنان در سنین کودکی یا بزرگسالی انجام می‌گیرد. در بسیاری از جوامع این سنتی است قدیم که زنان و مردان از آن دفاع می‌کنند.

    تاثیرات کمپین مبارزه با ختنه زنان

    در سودان می‌توان نخستین نشانه‌های موفقیت مبارزه علیه ختنه زنان را در خارطوم مشاهده کرد. در پایتخت سودان شمار زنان ختنه شده در چند سال اخیر تا حدود ?? درصد کاهش پیدا کرده است. اما در مناطق روستایی هنوز این عمل بسیار رایج است.

    از پایتخت سودان تا کسله، استانی واقع در شرق این کشور، حدود ? ساعت با ماشین راه هست.

    ام الحسن حاج‌آدام پیرزنی است که به عنوان قابله بیش از ?? سال دختران کسله را ختنه کرده است. وی می‌گوید: “ما در قدیم زنها را ختنه می‌کردیم. ولی الان مجبورمان کرده‌اند که این کار را نکنیم. ما همه کلیتوریس و بخشی از لبهای کوچک را می‌بریدیم و بعد آنها را به هم می‌دوختیم. اسم این نوع ختنه “فرعونی“ است. در ختنه “سنتی“ فقط کلیتوریس را می‌بریدیم. مردم خیلی به این رسم چسبیده بودند و می‌گفتند که دخترها حتما باید ختنه بشوند تا بکارت و عفت‌شان حفظ بشود. حتی پدرها می‌آمدند و می‌خواستند که دخترشان ختنه بشود. اما به هر حال دیگر ما مجبور شدیم قول بدهیم که ختنه نکنیم، نه فرعونی‌اش را، نه سنتی‌اش را.“

    کسله نخستین استان سودان است که در آن قانون جدید برای ممنوعیت ختنه زنان را می‌آزمایند. دو ماه پیش کمیته‌ای برای سازماندهی مبارزه شکل گرفت. قضات منطقه، افسران پلیس، رهبران مذهبی و نمایندگان سازمان ملل متحد عضو این کمیته هستند. اما این کمیته هنوز باید منتظر بماند تا این قانون تصویب شود و قدرت اجرایی پیدا کند. کمیته امیدوار است که پس از تصویب قانون بتوان زمینه‌ای کافی برای مبارزه با این عمل خشونت‌بار علیه زنان را بدست آورد. اما تنها تصویب قوانین جدید کافی نیست تا بتوان با رسمی چنین ریشه‌دار مقابله کرد. تجربه می‌گوید که مردم همچنان در خفا به کار خود ادامه خواهند داد. شرکت‌کنندگان در این مبارزه معتقدند که باید تلاش کرد تا بینش و رفتار مردم را تغییر داد.

    پزشکان مبارز در سودان

    دکتر سعد فاضل پزشک متخصص زایمان است. وی در یکی از بیمارستانهای خارطوم رهبری مبارزه علیه ختنه زنان را به شیوه خود بر عهده گرفته است. او هر روز شاهد پیامدهای مثله آلت تناسلی زنان است. زنانی را مداوا می‌کند که دچار عفونت‌اند یا ناتوان در نگاهداری ادرارشان هستند. این دکتر حدودا چهل ساله تمام نیروی خود را صرف آن کرده تا بتواند تحولی در وضعیت زنان سودانی بوجود آورد.


    سعد فاضل می‌گوید: “من به این موضوع خیلی حساس‌ام. در ?? سال گذشته سعی کرده‌ام تا تدارکات مبارزه با آن را ببینم. و ما موفق بوده‌ایم. به عنوان پزشک زایمان مشکلاتی را که زنان موقع وضع حمل دارند می‌شناسم. زایمان که می‌تواند تجربه‌ قشنگی باشد، تبدیل می‌شود به تجربه‌ای بسیار دردناک که زن دلش نمی‌خواهد بار دیگر تکرار بشود و می‌گوید یک بار دیگر نمی‌توانم چنین چیزی را تحمل کنم.“

    دکتر سعد فاضل همراه با چند تن دیگر از دانشمندان سودانی تحقیقاتی در باره ناباروری به عنوان یکی دیگر از پیامدهای مهم ختنه زنان انجام داده است. نتیجه تحقیقات این گروه توجه بسیاری را در سودان برانگیخته است.

    فاضل می‌گوید: “ما ثابت کرده‌ایم که زنانی که ختنه شده‌اند، بیشتر مبتلا به ناباروری بر اثر چسبندگی لوله‌ها‌ می‌شوند. ما در سودان این را مطرح کردیم. و حالا می‌توانیم با تدارکات کافی دست به مبارزه بزنیم. وقتی به کسی بگویید که تو با ختنه کردن دخترت، ممکن است که آینده او را برای داشتن خانواده خراب ‌کنی، این کاملا درست است. ما مقالاتی در این باره به زبان عربی در روزنامه‌ها منتشر کرده‌ایم، در رسانه‌ها در باره‌اش حرف زده‌ایم. می‌خواهیم این پیام را میان مردم ببریم. مردم پیش ما می‌آیند و می‌پرسند: حقیقت دارد که چنین اتفاقی می‌افتد؟ می‌گویم، بله حقیقت دارد. بعد من برای‌شان از آمار و تحقیقات می‌گویم. بعضی دیگر دست از ختنه کردن دخترانشان برداشته‌اند. دیگر شک ندارند که این عمل برای دخترانشان مضر است.“

    نقش مردان در منسوخ کردن رسم ختنه زنان

    کار سعد فاضل بعد مهم دیگری نیز دارد. او به عنوان نماینده مردان سخن می‌گوید. گفتگو در باره آلات تناسلی گفتگویی است حساس که در سودان به راحتی و صراحت میان دو جنس صورت نمی‌گیرد. دکتر فاضل تاکید دارد بر اینکه مردان نقش بسیار مهمی برای متوقف کردن رسم ختنه زنان بازی می‌کنند.

    سعد فاضل در این باره می‌گوید: “مردها نقش مهمی دارند. مردها همیشه فکر می‌کردند که این موضوع مال زنهاست و ربطی به آنها ندارد. اما این درست نیست. مردها زنها را وادار به این کار می‌کنند. خیال می‌کنند که با این کار زنها پاک می‌شوند. این را ارزشی می‌دانند که مادرها و مادربزرگهایشان به آن وفادار بوده‌اند. بنابراین مردها زنها را تشویق می‌کنند تا این رسم را جاودانه کنند. ما باید با هر دو جنبه مبارزه کنیم. نمی‌شود فقط به زنها گفت که این کار بدی است. باید به مردها هم گفت که این کار بد است و مشکلات زیادی را به بار می‌آورد.“

    نظر رهبران مذهبی در سودان

    در میان رهبران مذهبی سودان هم کسانی هستند که مخالف ختنه زنان‌اند. اکثریت مردم سودان فکر می‌کنند که این عمل وظیفه دینی آنهاست. برای همین هم نام نوعی از ختنه را “سنی“، به معنای پیرو سنت پیامبر اسلام گذاشته‌اند. اما امروزه مدام بر شمار رهبران دینی‌ای افزوده می‌شود که می‌گویند ریشه این رسم نه در مذهب،‌ بلکه در فرهنگ است. شیخ عبدالجلیل الناظر القاروری یکی از این رهبران مذهبی است. وی ‌می‌گوید: “من مدتهاست گفته‌ام که ختنه فقط برای پسران است. من دینمان را به این صورت می‌فهمم. در خانواده خودم این را پذیرفته‌اند. دخترم صفا که سه فرزند دارد، ختنه نشده است. باید تاکید کنم که محمد، پیامبر اسلام، گفته است که ختنه برای مردان واجب و برای زنان مستحب است.“

    شیخ القاروری از علمای دینی مشهور و مورد احترام در سودان است. چند ماه پیش وی با انتشار رساله‌ای علیه ختنه زنان موضع ‌گیری کرد. اما او خود معتقد است که این کافی نیست و باید فتوایی علیه این عمل صادر شود.

    وی می‌گوید: “امیدوارم که علمای اسلام به اجماع برسند و فتوایی بدهند که جلوی ختنه زنان را بگیرد. مشکل فتواهای امروزه این است که بین انواع ختنه زنان فرق می‌گذارند. می‌گویند که این نوع خوب است و نوع دیگر نباید باشد. امیدوارم که فتوایی صریح بدهند و ختنه زنان را ممنوع کنند و بحث و جدل علما در این مورد خاتمه پیدا کند.“

    تردیدی نیست که موضوع ختنه زنان همچنان احساسات فراوانی را برخواهد انگیخت. مضرات این رسم آشکار است و کسانی که برای ممنوعیت آ‘ مبارزه می‌کنند، می‌توانند رنج و درد میلیونها دختر را بفهمند.


      نظرات شما  ( )

    نویسنده مطالب زیر:   فری  

    عنوان متن چگونگی و چرایی ختنه دختران در کردستان شنبه 87 دی 7  ساعت 4:16 عصر

     

    ناقص‌سازی جنسی زنان یا به اصطلاح "ختنه" آنها، در استان‌های خوزستان، لرستان و بیش از همه کردستان نیز معمول است. پیامدهای جسمی و روحی این رسم غیرانسانی بر قربانیان آن، ابعاد گسترده‌ای دارد.

    ناقص‌سازی جنسی زنان یا به اصطلاح "ختنه" آنها، رسمی است که در میان گروهی از اعراب و به ویژه مسلمانان ساکن شمال آفریقا رایج است. طبق آمار سازمان ملل در سال ????، ?? درصد زنان متاهل مصری ختنه شده بودند. ختنه دختران در برخی نواحی جنوبی و غربی ایران نیز متداول است. بنیاد جمعیت سازمان ملل خواستار تعهد جدی‌تر دولت‌ها برای سرمایه‌گذاری و اجرای برنامه‌هایی برای توقف و پیشگیری از ختنه دختران شده، زیرا طبق آمار هنوز هم به طور سالانه، سه میلیون دختر در معرض خطر ختنه قرار دارند.  سازمان ملل، نهادهای مدافع حقوق بشر و حقوق زنان، سالهاست که برای توقف چنین رسمی در جوامع افریقایی، عربی و اسلامی تلاش می‌کنند. در چند کشور افریقایی از جمله مصر، قوانینی علیه ختنه زنان تصویب شده‌اند. در ایران هنوز انجام این سنت به طور رسمی تایید نمی‌شود و دولت نیز تاکنون اقدامی برای جلوگیری از آن انجام نداده است.

     

    اهل تسنن و ختنه دختران

     

    گزارش‌های مربوط به ختنه دختران در ایران، از جنوب و غرب کشور می‌رسند.  مثله کردن اندام جنسی دختران به نام ختنه، در استان‌های خوزستان، لرستان و بیش از همه کردستان معمول است. هرمزگان و بنادر گنگ و جاسک از جمله شهرهای جنوبی ایران هستند که در آنها ختنه دختران یک رسم است. گفته می‌شود این رسم در مناطق جنوبی ایران از طریق رفت و آمد دریایی به هند و سومالی وارد کشور شده است.

     

    در غرب، ختنه زنان در آذربایجان، اورامانات، بانه، نوسود، پاوه، پیرانشهر و حتی اطراف ارومیه در موارد متعدد به چشم می‌خورد. پروین ذبیحی یکی از فعالان حقوق زن در مریوان که کتابی در باره ختنه زنان در کردستان عراق را نیز ترجمه کرده، در گفتگوبا دویچه‌وله به ریشه‌های مذهبی  در این زمینه اشاره می‌کند. او می‌گوید که برای بسیاری در این مناطق، ختنه یک فریضه مذهبی است و این در میان سنی مذهب‌ها و شافعی مذهب‌ها، سنتی اسلامی تلقی می‌شود. پروین ذبیحی تاکید می‌کند که نمونه‌ها ابدا تک و توک نبوده و فراگیرند:  "یکی از دوستان من در بوکان معلم است. در یک کلاس ?? نفری، ?? نفر بومی بوده‌اند و دو نفر دیگر غیربومی. از میان غیربومی‌ها، ?? نفر ختنه شده بودند. در پاوه آمار صد در صد بوده و الان کمی کند شده است. ما به روستای کم جمعیتی رفتیم که ?? زن در آنجا  از سه نسل مختلف ختنه شده بودند."

     

     ضامن پاکدامنی دختر

                                                                      ادامه مطلب...


      نظرات شما  ( )

    <   <<   6   7   8      >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    دانلود رایگان کتاب زندگینامه یانی (Yanni)
    سری دوم کتابهای تاریخی
    سری اول کتاب های تاریخی
    [عناوین آرشیوشده]


     

     

     

    Powered by : پارسی بلاگ
    Template Designed By : MehDJ